Johanna

DET BRINNER!

Publicerad 2012-10-03 18:51:00 i I USA

Idag är jag lite överrumplad. Det var en väldigt stressig, läskig och sjuk dag igår!

Eftersom att det har varit extremt här trott i år och det blåser väldigt mycket så kan en lite gnista bilda en enorm brand. Det var vad som hände i går. 

Vi satt i klassrummet under Art-clas och kände hur det luktade rök, men vi hörde inga signaler eller varningar så vi tänkte inte så mycket på det. Men nästa lektion såg vi en massa rök utanför fönstren. Efter son stund så sa de i högtalarna att de skulle evakuera skolan. Läskigt! När vi fick gå ut ur skolan till skolbussar som skulle ta oss till en säkrare plats så kunde man knappt andas där utan p.g.a all rök. Branden var en bit bort men den kunde sprida sig snabbt. De proppade bussarna men alla elever. det var även vissa som grät för att de var rädda. Annars var de flesta ganska lugna. 

De som hade sina hus närmare branden hade blivit tillsagda att åka dit men sina familjer och antagligen åka till ett säkrare ställe efteråt. 

Diane kom och hämtade mig från bussen, eftersom att deras skola också hade blivit evakuerad. Och jag slapp åka runt i den fullproppade bussen med oroliga elever. 

Vi åkte hem eftersom att vi bor en bil bort från Karlstad och branden skulle inte nå ända bort hit. 

Jag sms:ade med en tjej i min klass för att hålla koll på dem och hon berättade att det bytte ställe fyra gånger för att hålla sig borta från elden. 

Laura hade fem minuter innan deras skola blev evakuerad åkt iväg men en skolbuss för att spela en fotbollsmatch, men de fick åka tillbaka för att hämta sina bilar och komma hem till sina familjer. 

Vi hade ingen aning om vad som skulle hända och jag hoppades verkligen att brandmännen skulle kunna släcka elden så fort som möjligt. Sam (min värdpappa) Är brandman och så fort han fick höra vad som hände så åkte han ut dit.

Vi var hemma resten av dagen, och jag visste att mina klasskompisar var i trygghet, men jag var verkligen helt freaked out. Min skola skulle kunna brinna ner, en massa människor skulle kunna dö, och människors hus skulle brinna ner! De hade evakuerat de mest riskabla områdena. Men branden spred sig så snabbt så man visste aldrig vad som kunde hända. 

Jag gick och la mig orolig kl halv elva. I morse hörde jag att Sam kom hem vid tre tiden, och att han åkte tillbaka i morse igen . De hade släckt älden sent igår kväll. 

Det var några hus som hade brunnit ner, och en del garage, men ingen som hade dött eller skadats. Och båda skolorna var hela. 

Vi åkte till stan nyligen för att se vad som hade hänt. Det var bränt på många ställen, men det var ändå många hus som mirakulöst klarade sig. Det är också rök överallt just nu och folk försöker hitta saker som klarade sig in de hus och garage som brann. 

Jag är fortfarande skakis och kan inte riktigt fatta vad som har hänt, men jag är glad att det inte var så många hus som blev skadade och att ingen blev skadad av branden. 

Vi har ingen skola idag heller. Skolan blev inte skadad eller så men jag tror nog att det är bäst att inte ha skola idag efter allt som hänt. Så jag ska bara ta det lugnt och slappna av idag. 

 

Här är solen bakom det enorma målnet av rök, när vi var på väg ut ur staden. 
Hur det såg ut en bit ifrån...
Här är bilder från idag, när vi åkte tillbaka för att se vad som hade hänt. Allt det svarta är var de brann, och det här är bara en åker med gräs.
Ett utav husen som brann, men inte brann ner helt.
Elden var jätte nära många hus men det kladare sig ändå..
Här är Heritage's (mina vsystrars skola, där min vmamma jobbar) "lekplanst", och det svarta i gräset bakom är var elden nådde. Det brann alltså jättenära deras skola.
Ett gammalt garage som brann ner, och nu kan man bara se de saker som var där inne...
 

Det är rätt så vanligt med bränder här, men de har inte haft en sådan här stor och farlig på många år. Tänk er att aldrig ha varit med om något liknande och att det plötsligt händer. Jag kommer nog inte komma över det här på ett tag.

Jag har egentligen massa annat att berätta, men eftersom att det här hände så berättar jag om det först.

Kommer att lägga upp ett nytt inlägg snart om förra veckan!

PS. Ledsen för de usla bilderna, men min mobilkamera är inte så bra. Den är jätte repad.

Och ledsen för den dåliga stavningen också, jag är inte så van med att skriva på svenska längre och jag orkar inte läsa igenom allt det här för att rätta.

Kommentarer

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela